aan het laden...

De Baroksolist Centraal

Op 15 en 16 november 2025 geeft het Noordelijk Bach Consort concerten in Groningen en Middelstum. We kiezen voor een bijzondere vorm waarin twee zangsolisten en een cellosolist centraal komen […]

Op 15 en 16 november 2025 geeft het Noordelijk Bach Consort concerten in Groningen en Middelstum. We kiezen voor een bijzondere vorm waarin twee zangsolisten en een cellosolist centraal komen te staan, begeleid door het orkest van het Noordelijk Bach Consort.

Plaats en tijd
15 november 2025 20:15 uur Doopsgezinde Kerk Groningen
16 november 2025 15:00 uur Hippolytuskerk Middelstum

Programma
G. Valentini – Concerto Grosso opus 7 nr 11, a-minor
CPE Bach – Cello concert a-minor 24, H 432
JS Bach – Tilge, Hochster, meine Sunden, BWV 1083

Solisten en dirigent
Dirigent – Marion Bluthard
Cello – Mathilde van Wijnen
Sopraan – Sara Corbey
Alt – Hanneke Tichelaar

In dit najaarsproject laat het Noordelijk Bach Consort de muzikale ontwikkeling van de barok horen: van vocale naar instrumentale muziek, en van het concerto grosso naar het soloconcert, waarin de solist steeds meer de hoofdrol opeist.
Het concert opent met het Concerto Grosso in a klein van Giuseppe Valentini (1681-1753). In dit werk wisselen vier violen in het concertino voortdurend af met het ripieno-ensemble. Valentini weet verschillende stemmingen en dansvormen samen te smeden tot een levendig geheel, doordrenkt van volksmuziek en Franse invloeden – een unieke bijdrage aan de Italiaanse barok.
Vervolgens klinkt het Celloconcert in a klein van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), waarin Mathilde van Wijnen schittert op barokcello. Dit concert is een schoolvoorbeeld van Bachs expressieve Sturm und Drang-stijl, vol emotie en verrassende contrasten. Een leuk historisch detail: C.P.E. Bach trad in 1767 daadwerkelijk op in Groningen, waar hij werd aangekondigd als “de heer Bach van Berlijn” en eigen composities uitvoerde op klavecimbel.
Na de pauze staan twee zangsolisten centraal in Johann Sebastiaan Bachs Tilge, Hochster, meine Sunden (BWV 1083) – een bijzondere bewerking van Pergolesi’s Stabat Mater. Bach, inmiddels de zestig gepasseerd, omarmde hierin elementen van de galantie stijl van de jonge Pergolesi en sloeg zo een brug tussen Italie en Duitsland, tussen katholiek en protestants. Opmerkelijk is dat hij de oorspronkelijke Latijnse tekst verving door een Duitse, een omkering van zijn gebruikelijke werkwijze.
Het resultaat is een fascinerend programma waarin de rijkdom en vernieuwing van de barok tot leven komen.

De Baroksolist Centraal