aan het laden...

Henk Veldman op het Hemonycarillon Hippolytuskerk.

Beiaardier Henk Veldman maakte een keuze van prachtige klassieke melodieën om op het eeuwen oude Hemonycarillon(1662) van Middelstum te spelen. Hij licht zijn keuze toe: Een klassiek Duits barok-programma met […]

Beiaardier Henk Veldman maakte een keuze van prachtige klassieke melodieën om op het eeuwen oude Hemonycarillon(1662) van Middelstum te spelen. Hij licht zijn keuze toe: Een klassiek Duits barok-programma met tot slot een uitstapje naar Mozart. Weiss en Bach kenden elkaar goed, ze hebben ooit wel eens een wedstrijdje georganiseerd wie het beste kon improviseren. Weiss gold al in zijn leven als een van de beste luitspelers en Bach was ook tijdens zijn leven al een beroemd organist. Luitmuziek leent zich erg goed voor een bewerking op beiaard, want je hoeft er nauwelijks een noot aan te veranderen. De manier van spelen lijkt op elkaar.
Met Mozart komen we in een andere wereld, met luchtige melodieën en speelse variaties. Daartussenin een mooie hobosonate van de meest getalenteerde zoon van Bach, als een brug tussen de barok en het classicisme. De toren is tijdens de bespeling te bezichtigen, de Hippolytuskerk is de hele dag geopend.
Programma

1. Suite XIV Sylvius Leopold Weiss (1686-1750)
Allemande
Courante
Angloise
Sarabande
Menuet
Passagaille

2. Twee “Schübler”- koralen Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 645)
Ach, bleib bei uns, Herr Jesu Christ (BWV 649)

3. Sonate voor hobo en b.c. Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Adagio
Allegro
Vivace
Drei Variationen

4. Adagio uit het klarinetconcert KV 622 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

5. Andante uit Strijkkwartet KV 170 Wolfgang Amadeus Mozart
(Thema met variaties)

Bewerking 1: Henk Veldman
Bewerkingen 2-5 Bernard Winsemius

Toelichting:

Een klassiek Duits barok-programma met tot slot een uitstapje naar Mozart.
Weiss en Bach kenden elkaar goed, ze hebben ooit wel eens een wedstrijdje georganiseerd wie het beste kon improviseren. Weiss gold al in zijn leven als een van de beste luitspelers en Bach was ook tijdens zijn leven al een beroemd organist. Luitmuziek leent zich erg goed voor een bewerking op beiaard, want je hoeft er nauwelijks een noot aan te veranderen. De manier van spelen lijkt op elkaar.
Met Mozart komen we in een andere wereld, met luchtige melodieën en speelse variaties.
Daar tussenin een mooie hobosonate van de meest getalenteerde zoon van Bach, als een brug tussen de barok en het classicisme.

Henk Veldman op het Hemonycarillon Hippolytuskerk.