Het klankkoor is een initiatief dat sinds het najaar van 2025 haar opwachting maakt in oude Groninger kerken. Daar waar koren traditioneel een vaste samenstelling kennen, geoefend in het zingen zijn, en repertoire in uiteenlopende genres ten gehore brengen, kiest het klankkoor voor een verrassend nieuwe invalshoek.
Het klankkoor kent geen vaste samenstelling en iedereen die een verlangen kent om zijn of haar stem te willen laten horen is welkom.
We werken niet met teksten en evenmin met vaste melodieën of zanglijnen. Er wordt namelijk geïmproviseerd met klanken. Zo ontstaat er in het moment een unieke samenzang. Die ervaring valt moeilijk in woorden te vangen, maar veel deelnemers reageren verrast en enthousiast op de schoonheid van deze vorm van vrije expressie en vertellen dat ze een sterk gevoel van verbondenheid ervaren. Al ruim 150 deelnemers gingen je voor.
De drie initiatiefnemers voor het klankkoor – Harm Jan Prins, Liesbeth van der Hoek en Evert Vos – zijn geschoold in de vrije expressie en ontdekten dat juist in de Groninger kerken een eigentijdse invulling kan worden gegeven aan de eeuwenoude traditie van ontmoeting, samenzang en verbondenheid.
Op 14 juni 2026 is het klankkoor in de prachtige kerk van Westeremden en het thema ‘Lied van het hart’. Harm Jan en Liesbeth zullen samen de begeleiding vormgeven.
Lied van het hart
Klanken die recht vanuit het hart komen, dat is waar deze ochtend over gaat. Als we luisteren naar ons hart, wat heeft het te vertellen? Je hart heeft heel veel meegemaakt. Liefde, verlangen, vreugde, teleurstelling, verdriet. Al heel jouw leven klopt het voor jou. Wat is het lied van jouw hart?

