aan het laden...

Pina van Wim Wenders, lievelingsfilm van Anne-May de Lijser.

Twee Duitse cultuurfenomen komen samen in de dansfilm Pina: de cultregisseur Wim Wenders en de beroemde Duitse danser, choreograaf en artistiek directeur Pina Bausch. De documentaire toont de voorbereiding en […]

Twee Duitse cultuurfenomen komen samen in de dansfilm Pina: de cultregisseur Wim Wenders en de beroemde Duitse danser, choreograaf en artistiek directeur Pina Bausch. De documentaire toont de voorbereiding en opvoering van verschillende dansvoorstellingen van het ensemble. Pina is in wezen een dansfilm, waarin onder rondom de heropvoeringen van Bausch’ balletklassiekers Café Müller, Le sacre du printemps, Vollmond en Kontakthof, maar dankzij de cinematografische aanpak van Wenders (de film werd zelfs als 3D-film vertoond), is het meer dan dat geworden. “Het ziet er spectaculair uit, ergens tussen de glossy visuele krachtpatserij van de cameravoering en de kracht van de choreografieën zelf in. Verrassend wordt het pas echt als Wenders zijn dansers mee naar buiten neemt, en door laat dansen op onverwachte locaties,” aldus de Filmkrant.

Bausch, die in 2009 plotseling overleed, was artistiek directeur van het Tanztheater in Wuppertal. Daarvoor had ze een lange carrière achter de rug als balletdanser, onder andere bij de Metropolitan Opera en het New American Ballet in de jaren zestig, toen ze haar opleiding bij de Juilliard School had afgerond. Toen ze 28 was maakte ze al haar eerste eigen choreografie en werd ze docent aan de Folkwang Hogeschool in Essen. Vanaf het midden van de jaren zeventig verliet ze de wat conventionelere dansstijlen en koos ze haar eigen pad. Daarin ging ze veel meer uit van de collage: een samenspel van elementen en stijlen. En dat is precies wat Wenders met zijn film gezocht heeft.

Anne-May de Lijser is de nieuwe dansdocente/leraar van Balletschool Warffum.

Pina van Wim Wenders, lievelingsfilm van Anne-May de Lijser.