aan het laden...

O Magnum Mysterium in de Petrus en Pauluskerk

In december brengt Kamerkoor Tiraña Groningen onder leiding van Tymen Jan Bronda een programma, waarin het koor wat onbekendere maar zeker niet onbeminde, veelal a capella advents- en kerstmuziek, laat […]

In december brengt Kamerkoor Tiraña Groningen onder leiding van Tymen Jan Bronda een programma, waarin het koor wat onbekendere maar zeker niet onbeminde, veelal a capella advents- en kerstmuziek, laat horen, en dit zal in de Petrus en Pauluskerk te Loppersum (15/12) en in de Lutherse kerk in de stad Groningen (14/12) gebeuren.

Door de eeuwen heen is het verhaal van de ster en de wijzen, en het mysterie van advent en kerst, getoonzet in wonderschone werken. Tomás Luis de Victoria vertolkte dit gebeuren al in de Middeleeuwen met zijn compositie ‘Ave Maris Stella‘, met een duidelijke verwijzing – ‘de beata virgine’ – naar de Mariadevotie van zijn tijd. Daarnaast wordt het mysterie van kerst bezongen in zijn werk ‘O Magnum Mysterium‘. Onze oerhollandse, stoere Jan Pieterszoon Sweelinck, die grote invloed heeft uitgeoefend op Johann Sebastian Bach, vertolkt – weliswaar in het Latijn – op muzikale wijze de geboorte van Christus met zijn ‘Hodie Christus natus est‘, opmerkelijk genoeg in vijf stemmen. Francis Poulenc (1952) laat met zijn ‘Videntes stellam’, uit de Quatre Motets pour le Temps de Noël, de geschiedenis van de wijzen klinken op een muzikaal complexe manier. De slotmaten, typisch Poulenc, zijn een muzikale uitdaging voor het koor en een verrassing voor de hoorder. Dit geldt zeker ook voor zijn werken ‘O Magnum Mysterium‘ en ‘Hodie Christus Natus Est‘.

Vanuit Italië worden wij door Orlando di Lasso bij het ‘firmamentale wonder’ betrokken met het werk ‘Videntes Stellam‘, waarbij de sopranen worden opgedeeld om het karakter van een engelenkoor te waarborgen, terwijl het juist de tenoren zijn die de cantus firmus krijgen toebedeeld, wat een opmerkelijke klankkleur geeft. Ook in Duitsland worden de oosterse magiërs bezongen. Heinrich Schütz doet dat op een beschouwelijke manier door de ogen van Maria: ‘Meine Seele erhebt den Herren‘. Voor dit stuk wordt Kamerkoor Tiraña opgedeeld in twee kleinkoren, waarbij een prachtig, tegelijk gewaagd echospel mogelijk wordt. Tenslotte worden ook de tenoren en sopranen over twee stemmen verdeeld bij het ‘Verbum Factum Est‘ en het ‘Halleluja‘ van Leo Hassler. Vanuit Amerika komt, de van oorsprong Deense, Morten Lauridsen aan het woord met ‘Sure on this shining night‘.

Tiraña zal klank geven aan muziek die weliswaar eigenheid kent, maar tegelijk stoelt op een lange, muzikale traditie, die ons terugbrengt tot één van de bekendste thema’s van kerst. Organist Peter van der Zwaag verzorgt de intermezzi op beide schitterende orgels.

O Magnum Mysterium in de Petrus en Pauluskerk